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빅토르 최 탄생 62주년 되는 날..."그를 기억해 본다"

정길선 칼럼니스트 | 기사입력 2024/06/23 [21:47]

▲필자/ 정길선 박사     ©브레이크뉴스

빅토르 최는 1962년 6월 21일 소련 레닌그라드(현 상트페테르부르크)에서 아버지 로베르트 막시모비치 초이(최동열)와 우크라이나계 러시아인 출신 어머니 사이에서 외아들로 출생했다. 따지고 보면 비록 모계지만 빅토르 최도 차이코프스키와 마찬가지로 우크라이나의 피가 섞여 있는 셈이다. 짜이꼽스끼와 똘스또이를 역사교과서에서 삭제하고 있는 현재 우크라이나가 설마 빅토르 최에 대한 노래나 흔적 등을 지우지 않을까 걱정이다. 

 

그는 1980년대 중반 소련 사회의 급진적 개혁의 시기였던 뻬레스뜨로이까 시절에 청년 대중 문화의 아이콘이었다. 구소련 국가에서 그만한 인기를 가진 스타는 전에도 없었고 후에도 없었던 전무후무한 최고의 락 가수이자 그룹 키노(Кино)는 최고의 락 그룹이다. 당시 소련 정부가 락 음악을 허가함으로 인해 신문들은 락 콘서트에 대한 기사를 쓸 수 있게 되면서 빅토르 최와 그의 그룹인 키노(Кино)의 인기가 하늘을 찌르게 된다. 그리고 그 시절 빅토르 최와 그의 그룹 키노(Кино)는 그 노래가 지금 러시아, 러시아 뿐만아니라 소련에 속해 있었다가 독립한 구소련 국가 가요계에서도 끝없이 리메이크 될 정도로 최고의 인기를 누리고 있다.

 

키노의 노래들에는 당시 청년층의 세계관과 통하는 부분이 있었다. 공산주의 보수적 관료주의 물들어 있는 기성 세대와 다른 공산주의의 시대적인 일탈을 꿈꿔온 자유를 갈망한 젊은이들의 언어로 쓰여진 키노의 노래는 젊은이들이 쉽게 공감하는 깊이와 시적 울림을 갖고 있었다. 뻬레스뜨로이까 시기의 락 음악에서 키노의 라이벌이자 또 다른 그룹인 ‘아크바리움(Аквариум)’의 리더 보리스 그레벤시코프(Борис Гребенщиков)는 키노와 빅토르 최를 다음과 같이 평가했다.

 

“빅토르는 단순, 명료, 진실 그 자체다. 그와 같은 가사를 쓴 사람은 러시아에서 아무도 없었다. 그가 데뷔한지 얼마 안 되었을 때 내가 그에게 말한 적이 있다. ‘우리는 이제 뒤로 물러나고 자네들이 러시아를 대표하는 그룹이 될거야’ 라고했다. 그러자 그는 믿기지 않는다는 듯이 웃었다. 내가 농담을 한다고 생각했던 것 같다.”

 

빅토르 최의 노래 대부분이 한 개인이 겪고 있는 감정에 대한 것이 많았지만 당시의 시대적 상징이었던 히트곡 ‘변화(Перемен)!’도 그가 직접 작사한 노래였다. 사람들은 이 노래 속에서 소련식 생활방식의 급진적 개혁을 요구하는 정치적인 메시지로 합리화했다. ‘변화(Перемен)!’가 수록된 엘범이 처음 공개된 것은 1986년이었지만 다음 해 개봉한 뻬레스뜨로이까 시기의 전설적인 영화 <아싸(Асса)>로 인해 대중에 널리 알려지게 된다. 그리고 순식간에 사람들 사이에서 변화(Перемен)는 ‘뻬레스뜨로이까를 상징하는 노래’로 각인되었다.

 

이 노래의 배경은 당시 빅토르 최가 보일러공으로 일했을 때인데 더 많은 자유 시간을 가질 수 있다는 장점이 있었고 그 자체가 별로 힘들지 않았으며, 교대 사이에 휴식 시간이 많은 교대 근무제로 조직되었다. 특히 집회, 행진, 기타 공적인 행사들에 참석하지 않아도 됐기 때문에 빅토르 최가 보일러공으로 일하면서 자신의 음악활동을 할 수 있었던 것으로 보인다. 보일러실은 구역의 당시 소비에트 시스템에 의하면 중앙화된 난방 시스템에서 한 지역의 기술적 문제를 담당하는 곳이었다. 보일러실은 구역의 온수 파이프를 관리하는 제어장치와 밸브들이 있는 방이었고 기술자들이 하는 일은 파이프의 압력을 확인하고 온수와 냉수를 켜고 끄며, 어쩌다 문제가 생기면 수리공을 부르는 일 따위가 고작이었다. 

 

보일러실 기술자들은 근무시간 내내 보일러실에 있어야 했지만, 그 안에서 그들이 할 일은 거의 없었다. 그들은 4일에 한 번씩 24시간 교대제로 일했다. 비록 한 달에 60~70루블로 공공기관 임금 중 가장 낮았지만 이 직업은 엄청나게 많은 자유시간을 제공했다. 당시 많은 아마추어 락커들이 이런 직업을 가졌고, 그들은 은어로 "보일러실 락커"라고 불렀다. 음악가로서의 전문적 지위가 없었기 때문에 음악으로 돈을 벌 수 없었던 그들은 얼마간의 돈을 벌면서 소비에트 의무고용법도 만족시키고 더불어 음악에 쓸 최대한 많은 시간을 활용할 수 있는 직업이기도 했다. 현재 보일러실은 러시아 락 음악의 성전과 같은 대접을 받고 있는 이유이기도 하다.

 

소련의 마지막 지도자 미하일 고르바초프는 변화에 대한 사람들의 열망을 반영한 빅토르 최의 음악들이 자신이 소련의 개혁을 추진하기로 결심하게 된 이유 중 하나였다고 언급한 적이 있었을 정도였다. 그러던 1990년 8월 15일, 라트비아 리가 인근 유르말라 슬로카-탈시(Jurmala Sloka-Talsi) 도로 35km 지점에서 오전 11시 28분 반대편 차선에서 마주오는 버스와 충돌해 그 자리에서 사망하고 말았다. 이 때 건질 수 있었던 온전한 물건은 그의 유작으로 알려지게 된 앨범인 Кукушка (뻐꾸기) 하나 뿐이었다고 한다. 수많은 팬들은 KGB가 의도적으로 빅토르 최를 살해했다고 믿고 있다. 평소 반전과 평화 사상을 주장하던 빅토르 최가 당시 소련 권력자들의 눈 밖에 나서 버스가 고의로 충돌했다는 것이다. 

 

실제로 그의 죽음에 대해 의문스러운 것이 많긴 하다. 그가 졸거나 교통법을 위반하지 않았고 버스가 오히려 돌진했다는 것이고 버스 기사가 갑자기 사라졌으며 목격자들의 증언들이 재판에서 모두 기각되었다는 것, 시체가 부검 없이 서둘러 관에 담아 매장했다는 것 등 의문스러운 점이 많다. 그리고 결정적인 것은 현재도 러시아 경찰과 정부는 27년 동안 이 사건에 대해 철저히 침묵하고 있다는 것에 있다. 참 묘한 죽음이다. 아직 쓰여지지 않은 노래가 얼마나 되는지, 뻐꾸기야 말해봐, 노래해봐 (Песен ещё не написанных сколько? Скажи кукушка, пропой)로 시작되는 가사인 빅토르 최의 유작 Кукушка (뻐꾸기)..

 

원래 슬라브족 전설에 의하면 뻐꾸기에게 "내 수명이 얼마나 남았느냐" 라고 물으면 뻐꾸기는 남은 햇수만큼 울어서 알려준다고 한다. 이 뻐꾸기를 빅토르 최가 마지막으로 녹음했을 때 초이의 남은 생애의 날짜를 몇 번이나 예측하고 울었을까?.. 나도 엠게우 학위 과정 때 젤 좋아했던 노래가 Группа Крови (그루빠 끄로비, 혈액형)이었다. Кино (키노, 빅토르 최가 소속된 그룹)에 환장했던 나는 지금도 다운받아 듣고 다닌다. 그가 탄생한지 오늘이 62년째 되는 날, 빅토르 최를 기억하며 오늘도 그의 전곡을  듣는다. lukybaby7@gmail.com

 

*필자/ 정길선. 

노바토포스 회원, 역사학자, 고고인류학자, 칼럼니스트, 러시아 과학아카데미 유라시아 고고인류학연구소 연구교수.

 

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

 

On the 62nd anniversary of Victor Choi's birth... "I remember him"

 

-Jeong Gil-seon, columnist

 

Viktor Tsoi was born on June 21, 1962 in Leningrad, Soviet Union (now St. Petersburg), as the only son of his father, Robert Maksimovich Tsoi (Choi Dong-yeol), and his Ukrainian-Russian mother. If you think about it, although he is of maternal descent, Viktor Choi, like Tchaikovsky, also has Ukrainian blood. I am worried that Ukraine, which is currently deleting Tsyakovsky and Tolstoy from history textbooks, will erase any songs or traces of Viktor Tsoi.

 

He was an icon of youth popular culture during the Perestroika period, a period of radical reform in Soviet society in the mid-1980s. There has never been a star with such popularity in the former Soviet Union before or since, and Kino (Кино) is the best rock singer and the best rock group. At the time, the Soviet government permitted rock music, allowing newspapers to write articles about rock concerts, and the popularity of Viktor Tsoi and his group Kino skyrocketed. And at that time, Viktor Choi and his group Kino (Кино) were so popular that the song was endlessly remade not only in Russia, but also in the music industry of former Soviet countries that used to be part of the Soviet Union and became independent.

 

There were parts of Kino's songs that resonated with the worldview of the youth at the time. Kino's song, written in the language of young people who longed for freedom and dreamed of breaking away from the communist era, which was different from the older generation steeped in communist conservative bureaucracy, had a depth and poetic resonance that young people could easily relate to. Boris Grebenshkov (Борис Гребенщиков), Kino's rival in rock music during the Perestroika period and leader of another group, 'Akbarium (Аквариум)', evaluated Kino and Viktor Tsoi as follows.

 

“Victor is simplicity, clarity and truth itself. He said that no one in Russia had written lyrics like him. I once told him this not long after he debuted. He said, ‘We are going to step back now and you will be the group that represents Russia.’ Then he laughed in disbelief. “I guess he thought I was joking.”

 

Most of Victor Choi's songs were about the emotions that an individual was experiencing, but the hit song 'Change (Перемен)!', which was a symbol of the time, was also a song that he wrote lyrics himself. People rationalized this song as a political message calling for a radical reform of the Soviet way of life. The album containing ‘Change (Перемен)!’ was first released in 1986, but it became widely known to the public thanks to the legendary film of the Perestroika period, <Асса>, which was released the following year. And in an instant, Change (Перемен) was imprinted among people as a ‘song symbolizing Perestroika.’

 

The background of this song was when Viktor Tsoi worked as a boiler worker, which had the advantage of having more free time, which in itself was not very difficult, and was organized into a shift system with many breaks between shifts. In particular, it appears that Victor Choi was able to pursue his musical activities while working as a boiler worker because he did not have to attend rallies, marches, or other public events. The boiler room was responsible for the technical problems of a region in the centralized heating system, according to the then Soviet system of the district. The boiler room was the room where the controls and valves that managed the hot water pipes in the area were located, and all the technicians did was check the pressure in the pipes, turn the hot and cold water on and off, and call a repairman if a problem occurred.

 

Boiler room technicians had to be in the boiler room all working hours, but there was little they could do there. They worked 24-hour shifts every four days. Although it was the lowest wage in public institutions at 60 to 70 rubles a month, this job provided an enormous amount of free time. At the time, many amateur rockers had this type of job, and they were called "boiler room lockers" in slang. Since they did not have a professional status as musicians, they could not make money through music. It was a job that allowed them to earn some money, satisfy Soviet compulsory employment laws, and utilize as much time as possible for music. This is also why Boiler Room is currently being treated like a temple of Russian rock music.

 

The last leader of the Soviet Union, Mikhail Gorbachev, once said that Viktor Tsoi's music, which reflected the people's desire for change, was one of the reasons why he decided to push for reform in the Soviet Union. Then, on August 15, 1990, at 11:28 a.m. at 35km on the Jurmala Sloka-Talsi road near Riga, Latvia, he collided with an oncoming bus in the opposite lane and died on the spot. At this time, it is said that the only intact object he was able to salvage was the album Кукушка (Cuckoo), which became known as his posthumous work. Many fans believe that the KGB intentionally murdered Viktor Tsoi. It is said that Viktor Choi, who usually advocated anti-war and peace ideas, was outside the eyes of those in power in the Soviet Union at the time, so the bus crashed on purpose.

 

In fact, there are many questions about his death. There are many questionable things, such as the fact that he did not fall asleep or violate traffic laws and that the bus crashed into him, the bus driver suddenly disappeared, all eyewitness testimonies were dismissed at trial, and the body was hastily placed in a coffin and buried without an autopsy. And what is crucial is that the Russian police and government have remained completely silent about this incident for 27 years. It is a very strange death. How many songs have not yet been written? Tell me, cuckoo, sing. Viktor Tsoi's posthumous work whose lyrics begin with шка (cuckoo)..

 

According to an original Slavic legend, if you ask the cuckoo, “How long do I have left to live?”, the cuckoo will crow and tell you the number of years left. When Victor Choi recorded this cuckoo for the last time, how many times would he have predicted and cried about the dates of the rest of Choi's life?... My favorite song during my Mgeu degree course was Группа Крови (Gruppa Krobi, Blood Type). I was fascinated by Кино (Kino and Viktor Choi's group) and still download and listen to it. Today is the 62nd anniversary of his birth. In memory of Victor Choi, I listen to all of his songs again today. lukybaby7@gmail.com

 

*Writer/ Jeong Gil-seon.

 

 

Novatopos member, historian, archaeological anthropologist, columnist, research professor at the Institute of Eurasian Archeology and Anthropology of the Russian Academy of Sciences.

 

 

 

노바토포스 회원, 역사학자, 고고인류학자, 칼럼니스트, 러시아 과학아카데미 유라시아 고고인류학연구소 연구교수

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